TR EN
TR EN
Belgeli Tür 505
Fotoğraflar 92806
Gözlemler 9860
Videolar 1348
Akkanatlı sumru

Akkanatlı sumru >> White-winged Tern >> White-winged Tern

Sumru mu Denizkırlangıcı mı?
Kuş literatürünü bilenler bilir; eskiden \"sumru\" diye bir kuş adı yoktu: Denizkırlangıcı vardı. Bir de şimdiki gibi Abdurrahman Çelebiler.
Hala daha pekçok bitkimizin, hayvan türümüzün Türkçe adı yok. Kuşlar biraz daha şasnlı ama vaktiyle bunlara isim uydurma sevdasına girenlerden biri, bir arkadaşına benzeterek Sumru adını vermiş. Şimdi ayıklayalım pirincin taşını ve kuyudaki taşı çıkartalım.
Efendim kırlangıçla alakası yokmuş. Bakın bu kuşların ait olduğu Sternidae (bazen Sterninae altfamilyası) üyelerine; hepsi kırlangıçlar gibi sivri ve uzun kanatlı (hilal tipinde), kuyruklar çatallı; gaga kısa.
Tıpkı Ebabiller gibi; tıpkı Kırlangıçlar ve Bataklık Kırlangıçları gibi.
Bataklık Kırlangıcı ne kadar kırlangıçsa bunlar da o kadar kırlangıç. Bu sefer de denizle ne alaka diyeceksin. Familya üyelerinin çoğu deniz kıyılarında. Akkanatlının cinsinden (Chlidonias) olanlarsa Bataklık Denizkırlangıçları olarak geçiyor ve dendiği gibi bataklık gibi alanları daha çok seviyorlar. İlla hepsi denizde yaşayacak diye bir kural yok. Tıpki Tetrapoda (dörtbacaklılar) grubuna dahil olan yılanlar gibi ve bazı bacaksız ya da iki bacaklı kertenkeleler gibi. Yine Poyrazkuşu gibi. Bu kuşa deniz saksağanı da deniz. Öyle denince saksağan olmadığı gibi, deniz kırlangıçlarının her zaman denizde olması gibi bir mecburiyette beklenemez.

Çinte yerine (eskisi gibi) KİRAZKUŞU, Cılıbıt yerine YAĞMURKUŞU, Sumru yerine DENİZKIRLANGICIna ne dersiniz? Olumlu ya da olumsuz görüşlerinizi bekliyor ve şimdiden teşekkür ediyorum.

Bu arada fotoğraf, geçtiğimiz Pazar, akşam üzeri Sultansazlığında çekildi. Kuşun ağzındaki bir Ağaç Kurbağası (Hyla arborea). Unutmadan bu hayvan da ağaçlardan ziyade sazlarda, çalılarda veya suda görülüyor:))

merak edip soranlar oldu. Avatardaki bir Meyve Yarasası (Rousettus aegyptiacus)dır.



3000 karakter kaldı.
Çalışmanın adı
Sumru mu Denizkırlangıcı mı?
Kuş Türü
Akkanatlı sumru
Fotoğraf Türü
Beslenme-Av
Yayın Tarihi
9.06.2010 00:00:00
Çekim Tarihi
6.06.2010 00:00:00
Çekim alanı
Türkiye - Kayseri


Türün   64. Fotoğrafı | İzlenme Sayısı »   2738 | Yorum Sayısı »   40 | Beğeni Sayısı »   1 |


Tür ile ilgili bilgiler & değerlendirmeler

fotoemin
fotoemin     |     2.08.2010 20:59:00
abi selam,

fotoğrafın harika olmuş. onun dışında bir şey sormak istiyorum.

bu kuş bu kurbağayı hemen yemedi mi? yani ağzında mı taşıyordu? biliyorsun bu türün ülkemizde ürediği ispatlanmamıştı ama geçen haziranda erzurumda bir çok bireyi ağızlarında çeşitli besinlerle belli bir noktaya uçarlarken görmüştük. kayseride de üreme ihtimalleri olabilir.

ona göre belki bu fotoğrafı sandgrouse için yazdığımız notta kullanabiliriz.

görüşmek üzere,
Emin
hikmet
hikmet     |     12.06.2010 18:53:00
Nefis bir kare,tebrikler.
Gracious
Gracious     |     11.06.2010 21:15:00
Ahmet hocam bunudamı görecektik :) valla nefis ne diyeyim, ellerine sağlık selamlar..
shooter
shooter     |     11.06.2010 19:18:00
Hocam, fotografa söz yok.. Kıskançlıkla seyrettim... Haklısın bütün dünya denizkırlangıçı diyor ve dünyanın en uzun uçuşlarını yapan kuşlardandır diye haberler yapıyor, biz ise ne yapıyoruz.. Yoksa bu da Fikret abinin başının altından mı çıkıyor... Ne de olsa, kendisi, sumru adasının hamisidir:)
karaani
karaani     |     11.06.2010 12:47:00
Deniz kırlangıcı daha şık bir isim.
Hemşerimin söylediği gibi,burda hâla kullanılan bir isimdir.
Ayrıca Fotoğraf çok güzelmiş ;)
Selamlar Ahmet Hocam.
KANDIZLIK
KANDIZLIK     |     11.06.2010 15:34:00
Ben hala " Kırlangıç Martı " diye ısrar ediyorum :) 

Nasılsınız, kolay gelsin işler toparlandı mı biraz, selamlar ekibe ...
wolfkenan
wolfkenan     |     11.06.2010 02:28:00
Tekrar merhaba değerli hocam...Elinize sağlık,nefis ve değerli bir kare Ahmet hocam...
Verdiğiniz kuş isimleri yine eskisi gibi olursa güzel olur,ben buraya gelmeden önce kirazkuşu,bataklık kırlangıcı ve yağmurkuşu olarak biliyordum...kuşların çok da inceliklerini bilmiyordum...Trakus şu an benim için bir yüksekokul gibi...
2.sınıfta gibiyim,sizler her dersimizin prof. ve dç. hocaları olarak bizleri okutuyor olmanız,her birimizle ilgilenmeniz nefis bir duygu,önemli olan hırsımızı doğru yöne kullanarak sizlerden okey notu alarak mezun olabilmek,siz dekanımız olarak bizi şapka töreninde mezunlar listesinde gördünüzmü deymesinler o keyiflere:)))
Sevgi,saygı ve selamlar öğretmenim...iyi geceler...BK...
söylemeden geçmeyeyim şu * 3000.yorumum*u yazıyormuşum hocam,daha nicelerine...
MuratC
MuratC     |     11.06.2010 00:10:00
Isim degisikliklerine katiliyorum, Ozelliklede su "cilibit" adi cok sinirime dokunuyor :))

Sumru fotografi cok iyi olmus :))
Mehmet
Mehmet     |     10.06.2010 23:25:00
Hocam bütün notu okudum,
Bunun ıspatı bir kelime yanlış yazılmış (şasnlı).
Yumurta piçi diyede bir tür vardı hatırladığım kadarıyla.
Bilgiler gerçekten çok güzel.
R. aegyptiacus bukadar büyük olması çok güzel,
Lokalitesini öğrenebilirmiyim gerçekten canlı canlı ziyaret etmek isterim.
Son olarak bence de isimlendirmede mantıklı olanları kullanmalıyız.
Kiraz kuşu, yağmur kuşu, Deniz kırlangıcı harika olur.
KANDIZLIK
KANDIZLIK     |     10.06.2010 22:36:00
Fotoğrafın küçük halinden gagasında yosun taşıyor sandım, açınca şaşırdım kurbağayı görünce, çok çok güzel olmuş her bakımdan, emeklerinize sağlık Ahmet Hocam.

----------------------------------------------------
Eğer anket yapılacak olsaydı, verdiğiniz örneklerden yola çıkarak;
- Çinte yerine, kiraz kuşunu işaretlerdim.
- Sumru ismine ben de taraftar değilim, fakat kırlangıç ismini pek yakıştıramadığımı düşünüyorum.En azından gaga yapıları, sulak alanlarda daha fazla dolanmaları, beslenme tarzları, mesela karabaş martınınki gibi sivri ve uzun kanatları ve martılardaki kafa yapısı, gövde yapısı, vb. gibi özellikler ... Yani, hızlı uçuş ve çatal kuyruk yeterli sebep olmayabilir mi acaba. Örneğin " ak kanatlı kırlangıç martı " diyorum ben de :) . Önceki gün bir arkadaşa yazdığım yorumda hafta sonu Boğaz da " Denizkırlangıcı " fotoğrafını yakalamaya gideceğimden bahsederek latife etmiştim, 3 kez kiraladığım balıkçı ve kayıkçıların kendilerinden “ yelkovanları “ bu isimle andıklarını öğrenmiş oldum o günlerde.
- Cılıbıt yerine, yağmurkuşu hakikaten çok güzel .

------------------------------------------------

Güzel fotoğraflarınızla birlikte, eğitici birçok konuya değinerek güzel sunumlar yapıyor ve çok farklı detaylarda bizlere fikir jimnastikleri yaptırıyorsunuz. Bunlar için de çok teşekkürler Ahmet Hocam, görüşmek üzere, selamlar sunarım .
fkocaeli
fkocaeli     |     10.06.2010 13:38:00
Bu konuda size yürekten katılıyorum Ahmet bey güzel Türk çemizle ihtiyacımız olan her kelimeyi üretebiliriz,ve "DENİZ KIRLANGICI" enfes olmuş,çok net ve çok güzel,ellerinize sağlık tebrikler ediyorum.
dkokenek
dkokenek     |     10.06.2010 13:22:00
Fotoğraf harika.

İsim konusunda katılıyorum.
Sumru: Bir şeyin yüksek yeri, tepesi, üst tarafı.
Çinte: 1. Serçe kuşu 2.Köylü erkek ve kadınların giydikleri gömlek 3. Minder
Cılıbıt: Sözlükte yok
(TDK sözlüğü)

Quartermaster
Quartermaster     |     10.06.2010 12:55:00
Fotoğraf çok güzel elinize sağlık Hocam . Diğer konu ise çok haklısınız . Dedem le balığa çıktığımızda gördüğü sumrulara ( deniz kırlangıcı ) aynen öyle söylerdi . Deniz Kırlangıcı .
Selamlarımla esenkalın .
neyzen
neyzen     |     10.06.2010 12:10:00
Tebrikler...elinize sağlık
sener
sener     |     10.06.2010 12:05:00
Uçar çekmesi zor bir tür. Hızlı ve düzensiz uçurken görmüştüm. 600 ile daha da zor olsa gerek. Tebrik ederim. Net de olmuş.
diskuso
diskuso     |     10.06.2010 11:56:00
avıyla çok güzel bir sumru fotoğrafı. tebrikler...
evlinzi
evlinzi     |     10.06.2010 11:54:00
Avıyla güzel bir uçar,tebrikler Ahmet Bey..
ademyagiz
ademyagiz     |     10.06.2010 09:46:00
Türkçe isim konusunda sizlere sonuna kadar katılıyorum. Fotoğraf da çok güzel elinize sağlık.
gökçen
gökçen     |     10.06.2010 09:10:00
Ahmet hocam eline ve emeğine sağlık.İsim konusuna gelince görüşlerinize katılıyorum hocam. Önemli olan toplumun anlaşması ve benimsemesi.Toplum eğer deniz kırlangıcını benimserse sumru adı silinir gider...SELAMLAR...
Maximusgama
Maximusgama     |     10.06.2010 09:01:00
Öncelikle fotoğraf çok güzel. İsimlendirme konusundaki görüşlerinize da katılıyorum. Harika bir avcı ve ve doğanların en güzellernden birisine adeta küçümseme manası taşıyan Kerkenez denilmesine bozuluyorum mesela.Her ne kadar o sesi çıkarmayı çok sevselerde... Selamlar.
serhattigrel
serhattigrel     |     10.06.2010 00:54:00
Yorumları okudum,
Bu sitede nerdeyse Türkiyede bu işe gönül vermiş insanların çoğu var. Kısa dönemde, burada yapılan değişiklik ses getirecektir.
Biz geçen sene Kerem Ali Boyla nın önerisi ile , bizim tür tanım heytinini adına Ömer Necipoğlunun onayı ile isimlerde bazı değişiklikler yaptık. Uzun dönemde bunların ortak kullanımda böyle devem edeceğini umuyoruz.
Daha da yaparız, öneri senden değerlendirmesi Tür tanım heyetimizden. Ancak bir tek biz değil, Ülkemizde bu konuda faliyet gösteren bazı dernek ve kurumlarla konu paylaşılmalı paylaşmalı, hep birlikte davranmalıyız.
Parantez içinde yazılacak isimleri doğurma ihtimalimiz de var, bu sevimsiz olur.
Ben yinede isimlerin gözden geçirilmesine varım. Türkiye de bu işi bilen kişilerden oluşacak, her kesimi içine alacak isim listesi ve bu kişilerin ortak görüşü bu ihtimali ortadan kaldırır.

Bu arada , ne kadar uzun yazarsam yazayım yukarıdaki fotoğrafın için tebriği unutmak mümkün değil, yeşil kurbağası ile müthiş.
kryktltrk
kryktltrk     |     10.06.2010 00:48:00
çok güzel olmuş. ellerinize sağlık.
atmacamana
atmacamana     |     9.06.2010 23:59:00
Kirazkuşu , yağmurkuşu ve denizkırlangıcı konusunda ayni düşüncelere katılıyorum. Bir yayıncı olarak kuralları da gözeterek bundan sonraki yayınlarda en azından parantez içinde yazılması konusunda elimden geleni yapacağım. Dilerim bir konsensus olur yakın gelecekte. Sevgilerimle
rousettus
rousettus     |     10.06.2010 00:03:00
Cavit ağabey, çok teşekkür ederim. bence parantez bile yeterli. dileyen dilediğini kullanır.
dün TRAMEMde günün üyesiydin. gözlerim yeni karelerini aradı. belki yarına bir tane görürüz.
saygı ve selamlarımla iyi geceler.
yalıcapkını
yalıcapkını     |     9.06.2010 23:00:00
Hocam bu süper kareyi çok güzel pozlamışsınız tebrik ediyorum yorum yanlışlıkla silindi.
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 23:04:00
zararı yok başkanım, okumuştum:)
çok teşekkür ederim.
eski mesajınız e-posta uyarısında duruyordu. ekliyorum.

-----yalıcapkını tarafından değerlendirme yapıldı---------

Hocam trakus v gezimizde uzaktan karelerini aldık ama yüklemeye değer bulmadığımız için sandıkta
duruyor. Ama size çok yakın ve cömertçe ağzında yeşil kurbağayla önünüzden geiçiş yapmış. çokta net
pozunu yakalamışsınız.
Kuşların isimlerine gelince, ben karabaşlı çinteye karabaşlı kiraz kuşu denmesinden yanayım. neden
dersen karabaşlı çinte denen adet ayrı tür var aynı isimde selamve saygılar hocam.
mehmetunlu
mehmetunlu     |     9.06.2010 22:08:00
Hocam ağaç kurbağasıyla birlikte çok güzel olmuş. Söylediklerinize katılıyorum Özellikle çinte ismi :)) Ellerinize sağlık. Selamlar.
mehmetunlu
mehmetunlu     |     9.06.2010 22:20:00
Valla arazide de konuşmuştuk. Sumru isminden de pek hoşlanmadığımı belirmiştim. :)
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:16:00
geç dalganı:))
teşekkürler Mehmet. selamlar.
zaferK
zaferK     |     9.06.2010 21:32:00
Kurbağa bonuslu akkanatlı ha...mükemmel olmuş Ahmet hoca...ellerine sağlık...başköşeye...
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:16:00
çok teşekkürler Zafer Ağabey. sağolasın.
selamlar.
mochy
mochy     |     9.06.2010 19:58:00
Eline sağlık Ahmet Hocam.. Bu akkanatlıyı Rivaya geldiğinde epey bir gözlemlemiştim.
Normal Sumruya veya (denizkırlangıcına) göre uçuş düzeni çok farklı gelmişti.Düzensiz ve hareketli bir uçuş hali vardı.Uçarken çekmekte çok zorlanmıştım.. Sen nevalesi ile birlikte yakından başarılı bir şekilde görüntülemişsin.Tebrik ediyorum..
İsimler konusuna gelince Türkçelerine akademik olarak bir şey diyemem..Ancak kuş sever biri olarak eski isimleri kullanmakta bir sakınca yok benim içib.(DENİZKIRLANGICI gibi) Sadece şunu merak ediyorum..Teknik olarak...Zanedersem bir türe latince isim koymak uluslararası bir kurum tarafından onaylanarak oluyordur. Bunun türkçesinin de onayı varmı..? Varsa hangi kurum..Varsa bu kurum senin dediğin isimleri kabul edermi?

Çok selam
mochy
mochy     |     9.06.2010 22:53:00
Verdiğin bilgiler için teşekkür ediyorum Ahmet hocam..Benim için çok aydnlatıcı oldu.. Şu an
kitaplarda basılı olan , herkesin alıştığı (Sumru gb) ve beyinlerde yer eden isimlerin
değiştirilmesi ,alışkınlıkların kırılması zor gibi olsada, sizler gibi bilim insanlarının doğruyu
göstererek doğruyu uygulamamız gerektiği kanaatindeyim..
Dediğin gibi karar üyeler ve yöneticilerin taktiri..
İyi akşalar diliyorum.
Selamlar
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:31:00
çok teşekkür ederim Moris Bey. sağolasın.
uçuş konusunda haklısınız. pek deli bir uçuşu var.
isimler konusunda; Latince adlar, bir canlı türü ilk bulunduğunda bilimsel bir dergide usulüyle
makale halinde yazılırsa, geçerlilik kazanma hakkına sahip. Böyle diyorum, çünkü daha sonraları
başkalarınca teyit edilmeyince veya yeni incelemelerde türün diğerlerinden farklı olduğu fikri
gerçekleşmeyince tür adı kullanımdan kalkıyor ve sinonim listesine geçiyor. Bu şekilde sinonimlerin
listesi, bütün dünyadaki canlılar için sanırım bir milyondan fazladır. 
Türkçe adlar veya diğer dillerdeki adlar için bir komiteden onay mecburiyeti yoktur. 
Vaktiyle halkın kullandığı kuş adları, daha çok yabancılar tarafından kaleme alınan makale ve
kitaplarda kullanılmıştı. 1980lere gelinceye kadar da devam etti. Bu tarihten sonra çoğu ornitolog
olmayan birkaç kuş meraklısı bir araya gelip, bir liste oluşturdu. Yukarıda bahsettiğim nereden
çıktığı belirsiz adlar listeye girdi. hatta birileri de çıkıp arkadaşının adını vermiş. eğer bu yeni
bir tür keşfedilse ve bilim dünyasına tanıtırken yapılsa hayhay derim. Orada insan ismi pek sıkça
kullanılıyor. Mesela Pipistrellus kuhlii (Kuhl bir şahıs adı), Rana holtzi (Holtz bir italyanın adı)
vs. ama Türkçe adlarda böyle bir uygulama yok.  O halde ben de arkadaşlarımın adlarını vereyim,
kavga bitsin:) mesela Mustafa Kuşu, Moris Kuşu, Ahmet Kuşu vs.
Yukarıda bahsettiğim bir araya gelişteki insanların çoğu ornitoloji literatütürünü bilmiyor. Mesela
Hans Kumerloeve kim desem? Zor cevap alırım. Oysa 1930 başlarından 1980 ortalarına kadar 50 yıldan
fazla Türkiye kuşlarını çalışmış, bu alanda doktora yapmış bir alim var. Şu anki Türkiye kuşları
hakkındaki bilgilerimizin çoğunu Ona borçluyuz. Kaçımız biliyorum Onu ve diğer kuşçuları.
Tabi kasdettiğim, sizler-bizler gibi kuş sevenler, kuş fotoğrafçıları değil. kendini Kuşçu ve bu
alanın duayeni sayanlardır.
Kumerlove gibi bazı yabancı bilimadamları dahi Almanca, fransızca vs dillerdeki makalelerinde
latince adının yanında Türkçe adları yazarlardı ve derken 1945te ilk kitabımızı yazan Dr. Saadet
Ergene (Bayramoğlu). 
Yol yakınken işgüzarlık edip yeni adlar üretmekten ziyade, eski kullanımlara tekrar dönülmeli
derim. Pekçok arkadaşımla konuştuğumda eski adların gayet güzel olduğunu söylüyor. Yağmurkuşu mu
kulağa hoşgeliyor Cılıbıt mı:)
karar siz üyelerin ve yöneticilerin takdirinde.
iyi akşamlar diler, saygılarımı sunarım.
birgök
birgök     |     9.06.2010 18:35:00
Ahmet Bey, galeriye baktım da ağzında nevalesi ile çekilmiş ilk akkanatlı sumru karesi olmuş.Gerçekten tür adları ile ilgili görüşlerinize de katılıyorum.
Bu güzel kare için sizi tebrik ediyorum.Selamlar.
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:15:00
hem ziyaret ve yorum için hem de isim konusundaki desteğiniz için çok teşekkürler Birtan Hocam.
sağolun.
selamlar.
CemDGT
CemDGT     |     9.06.2010 17:20:00
Çok güzel, elinize sağlık. İsim konusunda haklı olsanızda yerleşmiş bu isimleri değiştirmek zor. Eldeki Türkçe bir kaç kitabımız var ve hepsinde sumru ve cılıbıt olarak geçiyorlar.
Selamlar...
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:14:00
çok teşekkürler Cem.
değişikliğin kafakarıştıracağı konusunda haklısın Cem.
lakin önceleri bu dediklerim vardı, o birkaç kitapla değişirken yıllardır bunlar vardı,şimdi
değiştiriyoruz demediler. kaldıki kuşbankla Trakuş arasında bile tam bir birlik yok. hem latince hem
Türkçe adlarda farklılıklar var. örnek Küçük Kumru.
Trakuşta bu birkaç türün adını değiştirirsek, kısa zamanda üyelerin mevcudu unutacağını
düşünüyorum.
selamlar.
volkanpek
volkanpek     |     9.06.2010 16:24:00
Nevalesiyle harika bir uçar olmuş dostum
başköşelik derim buna..
selamlarımla
rousettus
rousettus     |     9.06.2010 22:11:00
teşekkürler dostum, sağolasın.
bizden de selamlar.
not: haftasonu müsaitsen beklerim.
Beğeniler | 1
zeypi || 17.10.2016 13:20:00
Tanımlama Yapan Üyeler: caganabbasoglu, Çulluk
Yeni Türler, Belgeli Tür Adedi : 505  
Copyright TRAKUS © 2008 - 2024 Türkiye'nin Anonim Kuşları: Sponsor ESİT